De voordelen van een werken-bij website. Kom maar op met die Cv’s!

Tirza Braakman
04 September 2019
Geschreven door: Tirza Braakman

Een werken-bij website. Misschien heb je er nog helemaal niet bij stilgestaan om deze voor jouw organisatie te (laten) maken. Maar let’s face it: als werkgever zit je momenteel niet in de beste positie: in 2019 staat er een recordaantal nieuwe vacatures open.

Er heerst schaarste op de arbeidsmarkt en alhoewel dat voor werkzoekenden goed nieuws is, kan het als werkgever nog best lastig zijn om vacatures te vervullen. Vooral de handel, zakelijke dienstverlening en de zorg hebben het zwaar, maar ook in sectoren als de horeca, communicatie en de bouw wordt er hevig gezocht naar geschikte werknemers.

Een werken-bij site is een mooie manier om potentiële (zeldzame!) nieuwe werknemers kennis te laten maken met jou als werkgever. Daarnaast draagt een goede werken-bij site bij aan hogere conversie. Meer sollicitaties dus. Maar wat is een werken-bij site precies en waarom is het een goed idee om deze voor jouw organisatie in het leven te roepen?

Wat is een werken-bij site en voor wie is deze geschikt?

Een werken-bij site is een website die helemaal is ingericht voor het vinden van nieuwe werknemers. Hij staat dus los van je corporate website, wat een voordeel is voor je vindbaarheid op Google (daarover later in dit blog meer). Het belangrijkste doel van een werken-bij website? Meer sollicitaties!

Ben je een organisatie met meerdere openstaande vacatures, blijkt het lastig om deze tijdig te vervullen of ben je simpelweg altijd wel op zoek naar nieuw personeel? Dan is het zeker een overweging waard om een werken-bij website te laten maken. Merken zoals Bol.com, Coolblue en NS hebben allemaal een aparte werken-bij website, maar ook kleinere organisaties, zoals een ICT-bedrijf of een lokaal bouwbedrijf zijn gebaat bij een werken-bij website. Het maakt dus niet uit of je een groot of klein bedrijf bent. Wij mochten ze al maken voor o.a. Sanders|Fritom, Suneco en Accres.

Bekende voorbeelden van grote merken

Werken-bij website: wat zijn de voordelen?

Jouw vacatures worden beter gevonden op Google

Ik benoemde het net al even, maar inzet van een werken-bij website zorgt voor betere organische zoekresultaten dan wanneer je je vacatures op je corporate website zet. Als je je vacatures op je corporate website zet zullen deze altijd worden overschaduwd door de rest van je website, doordat deze ergens verstopt zullen zitten op een subpagina. Je werken-bij site kun je volledig inrichten om gevonden te worden: de structuur, opbouw en teksten op de website dragen daar aan bij. Natuurlijk houd je daar al rekening mee bij het kiezen van de juiste url.

Een werken-bij website kun je volledig afstemmen op de bezoeker

Een groot voordeel van een werken-bij website is dat deze, qua content, volledig losstaat van je corporate website en dus geen restricties heeft. Je kunt hem dus helemaal afstemmen op de werkzoekende.

Belangrijk is dat je op je werken-bij website jezelf laat zien. Sollicitanten willen graag weten wat de bedrijfscultuur is van hun potentiële toekomstige werkgever. Laat dat dus vooral zien, het liefst met veel eigen beeldmateriaal in de vorm van foto’s en video’s. Ook het laten zien van je werknemers is een must op elke werken-bij website. De mensen achter het bedrijf zijn belangrijk en natuurlijk wil een potentieel nieuwe werknemer graag weten wát het werken bij jouw bedrijf zo leuk en uitdagend maakt! Wees dus niet zuinig met foto’s van jouw te gekke personeel en persoonlijke quotes.

Uiteindelijk wil je met je werken-bij website sollicitaties werven. Zorg dus dat de bezoeker daarin bediend wordt. Maak het ze zo eenvoudig mogelijk. Een duidelijk aanwezige zoekfunctie, zoekfilters in je vacature-overzicht en een duidelijke menustructuur kunnen daarbij niet ontbreken.

Onderscheid jezelf van je concurrentie met een werken-bij website

Natuurlijk ben jij de leukste werkgever in jouw branche. Dat weet jij, maar dat weet je nieuwe werknemer nog niet. Met een werken-bij site val je in positieve zin op doordat je kunt laten zien wat jou uniek maakt. Maak je werken-bij site dus vooral persoonlijk. Laat zien wie je bent, waarmee jij je onderscheidt en hoe leuk het is om voor jou te werken. Je hebt je platform, maak er gebruik van! Met een beetje geluk heeft jouw concurrentie nog helemaal geen hippe werken-bij site en heb je dus al een streepje voor.

Goede werken-bij site: nog wat extra tips

  • Wij zijn de beroerdste niet en delen graag onze expertise met je. Hierbij wat gratis tips om je werken-bij site nog beter te maken;
  • Maak het solliciteren zo eenvoudig mogelijk. Teveel (moeilijke) vragen bij het solliciteren of bijvoorbeeld een onduidelijke menustructuur schrikken af.
  • Zet een duidelijk profiel neer van jou als bedrijf en de bedrijfscultuur. Wees niet te zuinig met informatie, maar maak het wel behapbaar. Bijvoorbeeld door veel met tussenkopjes te werken of met video’s.
  • Durf anders te zijn. Kijk naar wat concurrenten of branchegenoten doen en stel jezelf de vraag: ‘hoe onderscheid ik mij als werkgever?’. Misschien organiseren jullie wel elk jaar een themafeest, of hebben jullie flexibele werktijden. Laat dit vooral zien op je werken-bij website!

Wat kunnen wij betekenen?

Ben je er van overtuigd dat een werken-bij website bij jouw organisatie niet kan ontbreken? Wij helpen jou graag verder! Neem contact met ons op om je wensen te bespreken. Of bekijk eerst ons portfolio.

Geïnteresseerd na het bekijken van dit project?

Neem contact op
Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique