Google Consent Mode V2: voldoet jouw website nog aan de privacyrichtlijnen?

Antwan van Boheemen
04 Juni 2024
Geschreven door: Antwan van Boheemen

Google heeft in maart dit jaar de regels voor websites die advertentie- en trackingtools van Google gebruiken, verder aangescherpt. Iedereen die via Google adverteert binnen de Europese Unie, dient te voldoen aan de Google Consent Mode V2. Hier lees je of dit voor jouw website van toepassing is en hoe het werkt.

Wat is Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is een update van de bestaande Consent Mode van Google. Als website-eigenaar ben je verplicht de bezoeker nadrukkelijk te vragen of je verschillende typen cookies mag opslaan. Google heeft deze update uitgerold om te voldoen aan de strengere privacyregels binnen de EU.

Ondanks dat de Google Consent Mode V2 al sinds maart actief gehandhaafd wordt, zien we nog regelmatig dat websites dit nog niet hebben geïmplementeerd. Dit is wel van belang als je data zoals conversies nauwkeurig wilt blijven meten én wanneer je wilt voldoen aan de Europese privacywetgeving. Wanneer je niet met Google Consent Mode V2 werkt, gaat Google er automatisch vanuit dat je bezoekers de cookies niet hebben geaccepteerd, waardoor je waardevolle data kunt mislopen.

Is de Google Consent Mode V2 voor mij?

Het implementeren van de Google Consent Mode V2 is voor elke website die gebruikmaakt van cookies aan te raden. Om 100% zeker te zijn dat je de privacywetgeving naleeft, toekomst-proof te zijn óf om een positief signaal naar je bezoekers af te geven. Implementatie is verplicht wanneer:

  • je website bezoekers uit de EER (Europese Economischie Ruimte) ontvangt

en

  • je gebruikmaakt van advertentieproducten van Google, zoals Google Ads.

Google Consent Mode V2 implementeren

Het implementeren van de Google Consent Mode V2 kun je zelf doen, mits je technische kennis hebt. Wij kunnen dit uiteraard ook voor je doen. Dat gaat via de volgende stappen:

  1. Een Consent Management Platform implementeren (CMP): een tool die helpt de toestemming van gebruikers te beheren. Bijvoorbeeld CookieYes.
  2. Je Google tags updaten: dat kan handmatig of via Google Tag Manager.
  3. Test je website: dat kan via het stappenplan van Google. Tip: test in verschillende browsers!

Ongetwijfeld ontvangt jouw website veelal bezoekers uit de EER. Maak je gebruik van advertentietools die gebruikersgegevens verzamelen, zorg dan dat je zo snel mogelijk de Google Consent Mode V2 implementeert in je website. Zo zorg je ervoor dat je netjes omgaat met de gegevens van de bezoekers, volgens de Europese richtlijnen. Bovendien zorg je ervoor dat je waardevolle data nauwkeurig kunt blijven verzamelen.

Meer weten of hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.

Advies over de juiste oplossing voor jou?

Neem contact op
Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique