Hoe overleef ik… social media anno 2020?

Hoe overleef ik… social media anno 2020?

Ontwikkelingen op social media gaan razendsnel. Wat vorig jaar hip was, kan anno 2020 alweer verleden tijd zijn. Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen zorgen, wij zijn je gids in social media-land! Wat zijn de trends en wat kan echt niet meer? Lees hier hieronder!

Interactie en zichtbaarheid houden

Er zijn ook dit jaar weer veel trends op social media om rekening mee te houden. Zo is het gebruik van stories enorm toegenomen en wordt er veel ingezet op videocontent. Dit jaar is bovendien het in 2017 opgerichte TikTok enorm gegroeid in Nederland. Waar er vorig jaar nog (bijna) geen Nederlanders op dit netwerk te vinden waren, zijn dat er nu 0,7 miljoen (Marketingfacts, 2020). Vergeleken met andere netwerken nog niet zoveel, maar verwacht wordt dat dit aantal nog aanzienlijk gaat groeien. Om bij te blijven, hebben we tips voor je die je helpen die interactie en zichtbaarheid te behouden op social media. Maar dan is het handig eerst wat belangrijke trends mee te krijgen. Ook die hebben we voor je!

Trend 1: creatieve en lokale content

Om te beginnen wint creatieve content het meer en meer van reguliere content, waaronder ook van gepromote content. In een wereld waarin er door iedereen meer en meer content wordt gecreëerd, doet iedereen ook meer en meer zijn best om zo creatief mogelijk te zijn. Ook sociale netwerken zoals Facebook stimuleren dit. De content die gemaakt wordt, is bovendien steeds meer lokaal gericht. Bedrijven richten hun content op lokaal niveau om relevant te blijven tussen alle content die over de hele wereld beschikbaar is.

Trend 2: influencers en stories

Daarnaast hebben stories op diverse netwerken hun intrede gemaakt. Op Facebook, Instagram, WhatsApp en nu ook op LinkedIn kun je kort en krachtig ‘je verhaal’ plaatsen. Om onder meer die stories te vullen, worden er door bedrijven nog wel eens influencers ingezet. De hele grote influencers verliezen hun geloofwaardigheid en zijn vaak veel te prijzig, maar de kleine en middelgrote worden veel ingezet via speciale influencer marktplaatsen.

Trend 3: likes worden minder belangrijk

Wie écht op de hoogte is van de ontwikkelingen op gebied van social media, zal minder kijken naar het aantal likes en meer inzetten op engagement. Algoritmes van diverse social media platformen zijn ingesteld op het geven van waarde aan volgers en het bereiken van betrokkenheid. Ze zijn steeds minder gericht op het aantal likes. Daar komt bij dat Instagram vorig jaar al had aangekondigd het aantal likes bij posts te gaan verbergen, wat inmiddels ook is gerealiseerd. Van je eigen berichten kun je zien hoeveel mensen het leuk vinden, maar van anderen kun je dit niet meer zien.

Hoe overleef ik op social media anno 2020: tips

Bovenstaande trends zijn alleen nog maar een paar bewegingen in de veranderende wereld van social media. Om mee te blijven spelen in dit landschap, heb je wellicht wat aan onze 5 belangrijkste tips!

1.Gebruik stories

Op Facebook, LinkedIn en Instagram heb je de mogelijkheid om jouw ‘verhaal’ te delen in de stories. Houd je volgers op de hoogte van wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld over hoe je het thuiswerken aanpakt binnen jouw bedrijf. Het gaat hier vooral om informele, luchtige informatie om een band op te bouwen met je volgers en je bedrijf van de menselijke kant te laten zien.

2.Video

Leesvoer, daar zit je doelgroep niet altijd meer op te wachten. Deel jouw informatie op een leuke, luchtige manier door middel van bewegende beelden. Op de meeste netwerken spelen video’s vanzelf af wanneer je erlangs scrollt. Dat maakt deze content een goede eyecatcher. Tip: gebruik in het geval van gesproken tekst wel ondertiteling.

3.Interact & engage

Reageer op je doelgroep! Beantwoord vragen snel en bedank mensen die complimenten geven. Mensen raken zo meer verbonden aan je bedrijf. Like comments en posts over jouw bedrijf van anderen.

4.User-generated content

Social media is grotendeels gericht op interactie. Waarschijnlijk vraag je daar ook om met je content. Krijg je dan interactie, dan moet je er ook wat mee doen natuurlijk. Tagt iemand je, deel het dan! Plaatst iemand een foto met jouw product? Vraag of je het op jouw pagina mag delen (of natuurlijk in je story). Niets is geloofwaardiger dan informatie vanuit anderen over jouw bedrijf.

5.Hashtags

Houd bij wat trending is en speel erop in, mét gebruik van populaire hashtags. Deze maken je bereik een stuk groter. Wat je ook zou kunnen doen, is experimenteren met eigen hastags en mensen oproepen iets te plaatsen met jouw hashtag. Bijvoorbeeld een challenge!

Hulp bij social media

Kun jij wel wat hulp gebruiken met je social media? Wij kunnen je helpen door een advies of plan uit te schrijven, of door je content voor je te maken en te plaatsen! Lijkt dit je interessant? Neem contact op!