Website inventarisatie & concept

Patrick Beumer
20 Juli 2016
Geschreven door: Patrick Beumer

Het realiseren van een website gebeurt met een doel. Zet dit doel voorafgaand vast zodat er gewerkt kan worden aan een succesvolle website. 

De onderstaande vragen kunnen hierbij helpen:

  • Wie is mijn doelgroep? Breng in kaart wie je doelgroep is zodat de content hierop kan aansluiten. Zowel potentiële als bestaande klanten vallen hier onder.
  • Wat wil ik mijn doelgroep online laten doen of geven? Als de doelgroep op je website komt wil je hen verleiden tot het overgaan tot een actie: een call-to-action. Vraag je dus af wat je doel is met de bezoeker.  Dit kan bijvoorbeeld zijn om iemand alleen te voorzien van informatie om telefoon verkeer te laten afnemen of juist om een whitepaper te laten downloaden zodat men gegevens achterlaat.
  • Waarom wil ik mijn huidige website vernieuwen? Wat mist de huidige website en wat is er goed aan? Met het gebruik van Google Analytics kan je veel informatie en gedrag van bezoekers op de website achterhalen.
  • Wat doen mijn concurrenten online? Concurrenten of concullega? Heb je al gekeken hoe zij zich online presenteren en hoe onderscheidt jij je dan? Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden maar creëer je eigen online identiteit en biedt je bezoekers de juiste informatie en laat zien wat je meerwaarde is.

Door het beantwoorden van deze vragen heb je een beeld van wat je met je website wil bereiken. Naast de standaard informatieve pagina’s is het duidelijk welke functionaliteiten er op de website nodig zijn. Met deze informatie kan er gewerkt worden aan de tweede fase: het concept.

Het concept van de website

Nu bekend is wat je met je website wil bereiken kan er gewerkt worden aan een initiele sitemap. Hiermee zet je de navigatie “ruw op” (staat altijd nog open voor aanpassingen) en kan er nagedacht worden over de indeling van de website. Wat zijn de belangrijk call-to-action en welke informatie moet prominent in beeld?

 

Door dit uit te werken in een aantal wireframes (homepage, vervolgpagina, eventuele functionaliteiten) krijgt de website al vorm. Alle benodigde onderdelen worden hierdoor op de website ingedeeld, waardoor deze niet vergeten kunnen worden. Dit is de vertaling van de inventarisatie van de website.

Conclusie

De realisatie van een website is een heel proces. Tijdens dit proces is het begin (inventarisatie en concept) en zeer belangrijke stap die we niet mogen onderschatten. Wanneer achteraf blijkt dat onderwerpen of functionaliteiten niet meegenomen zijn dan kan dit vervelend zijn voor de ontwikkeling. Het kan een tijdrovende klus zijn om achteraf (of tijdens) de bouw van de website alsnog onderwerpen ‘ertussen’ te plaatsen. Dit moet voorkomen worden als we werken aan een succesvolle website.

Over dit artikel

Dit artikel maakt deel uit van een reeks artikelen die zullen volgen. Allemaal over het proces van het ontwikkelen van een website. Het volgende artikel zal gaan over ‘van concept naar vomgeving’ gevolgd door aspecten als technische realisatie.

Al met al is een website nooit af en is de oplevering van een website slechts het begin van een succesvolle website. Doelstellingen bewaken, statistieken analyseren en vooral ‘bezig’ zijn met (online) marketing zorgen ervoor dat een website succesvol kan worden en blijven.

Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique