Zó innovatief is drukwerk anno 2019

Zó innovatief is drukwerk anno 2019

Stel je eens voor. Een schemerige, doordeweekse novembermiddag. Alsof de donkere tijd niet genoeg een stempel op je humeur drukt, maakt een natte plensbui het plaatje compleet. Naarmate het harder begint te regenen, verschijnt er op het billboard voor je een tekst:

“Genoeg van de regen? Boek een last minute”.

Bovenstaande is geen science-fiction, maar de beschrijving van een echte billboardcampagne. De briljante reclamecampagne is het werk van reclamebureau Ogilvy Amsterdam, dat op een handige manier gebruikt van de weersomstandigheden. Waar je normaal verwacht dat papier en water niet samen gaan, gebeurt hier juist het tegenovergestelde. Het ‘Regen Billboard’ bevat watergevoelige inkt. Wanneer het papier nat wordt, wordt de inkt met de reclameboodschap zichtbaar. Dát is nog eens een innovatieve ontwikkeling!

Mooi praktijkvoorbeeld van innovatief drukwerk op een billboardMooi praktijkvoorbeeld van innovatief drukwerk op een billboard

3 voorbeelden van innovatief drukwerk

Afgelopen jaren volgde op online gebied de ene ontwikkeling de andere op. Daardoor ontsnapte wat aandacht voor het offline-gedeelte. Maar de technieken in drukwerk hebben de laatste jaren zeker niet stilgestaan. 

Nu ik even verder rondkijk, blijkt dat er veel ontwikkeld is in de drukwerkwereld. Ik noem een paar opmerkelijke voorbeelden die ik tegen kwam.

Innovatief drukwerk 1: swipe-verpakking

Hierbij is de technologie ontwikkeld waarmee smartphones kunnen communiceren met gedrukte elektronische structuren op bijvoorbeeld verpakkingen. Nadat de verpakking op het scherm van de smartphone is geplaatst, wordt interactie mogelijk door met de vinger over de verpakking te vegen.

Deze verpakkingen kunnen verbinding maken met je smartphone

Deze verpakkingen kunnen verbinding maken met je smartphone

Innovatief drukwerk 2: printen zonder inkt

Er zijn er nieuwe druktechnieken waarmee je geen inkt meer nodig hebt. Nou, dat is dan voor het eerst in 1.000 jaar!  De kleuroplossing zit zelf in het papier en die kleurkristallen in het papier worden geactiveerd door hitte. Daardoor wordt het drukwerk zichtbaar.

Een printer die zonder inkt print? Het is mogelijk!

Innovatief drukwerk 3: voedselverpakking die de houdbaarheid meet

Momenteel is het nog druk in ontwikkeling: een verpakking met sensoren die kan meten of het product nog houdbaar is. Dat zal helpen om onnodig voedsel weg te gooien! In het drukwerk worden chemische stoffen toegevoegd die reageren op het bederven van voedsel. Deze reactie wordt door sensoren op de verpakking gesignaleerd en daardoor weet je of het product nog houdbaar is of niet.

Verpakking die de houdbaarheid meet, zal voedselverspilling tegen gaan

Verpakking die de houdbaarheid meet, zal voedselverspilling tegen gaan

Dit zijn maar voorbeelden een paar interessante, nieuwe ontwikkeling in de mogelijkheden van innovatieve communicatie-uitingen. Er zijn er nog veel meer en de ontwikkelingen gaan steeds verder.

Meer beleving door innovatief drukwerk

Door al die nieuwe mogelijkheden kun je veel meer bereiken en mogelijk maken waardoor je met drukwerk juist de aandacht van de doelgroep trekt. Het geeft een boost aan het suffige imago dat drukwerk tegenwoordig – onterecht - al snel heeft. Door de unieke mogelijkheden te gebruiken in het drukwerk zal men juist de beleving krijgen die je online mist. Het voelen, zien, ruiken  en proeven (jazeker, er is ook eetbaar papier) is toch iets extra’s die men mist bij het online communicatie dat dat alleen maar te zien is op een scherm. Ook kan je met drukwerk een opvallende uitstraling creëren door gebruik van luxe papiersoort of een bijzondere afwerking in de druktechniek.

Conclusie

De impact van drukwerk is zeker afgenomen de decennia jaren door de komst van internet, maar het is bezig met een bescheiden comeback. Wel in een meer technologische, ontwikkelde vorm. Door gebruik te maken van die innovatieve ontwikkelingen en de samenwerking met online op te zoeken, valt het drukwerk weer meer op. Deze combinatie wordt tegenwoordig steeds meer toegepast en het versterkt elkaar. Het blijkt zelfs dat organisaties die de combinatie van drukwerk en internet gebruiken vaker succesvoller zijn. De grote kracht van offline uitingen zit ‘m dus in het innovatief en opvallend blijven, in samenwerking met online.