Win de lezer voor je in 4 stappen

Anouk Legtenberg
16 Februari 2021
Geschreven door: Anouk Legtenberg

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst ging schrijven voor klanten, heb ik mezelf nog wel eens gedwongen opnieuw te beginnen. Ik had een stuk tekst op papier staan, las het door en dacht bij mezelf: “Ik ben enthousiast over het onderwerp, maar waarom zou de lezer dat nu ook worden?” Nu zit het er gelukkig ingebakken om tijdens het schrijven actief na te denken over het belang van de lezer. Wat wil die lezen en op welke manier leest het lekker?

De lezer is degene van wie je wilt dat hij blijft hangen, geïnteresseerd raakt. Je kunt zelf nog zo enthousiast vertellen over je nieuwe product of ander nieuwtje. Maar je hebt iemand te overtuigen om verder te lezen. Hoe doe je dat? We leggen je uit waar je goed op kunt letten om je tekst nóg aantrekkelijker te maken.

Haal de lezer binnen met iets herkenbaars

Wat maakte dat je tot hier door bent gaan lezen? Het kan goed zijn dat dat komt door het intro. En dat is een belangrijke. Het blijkt aantrekkelijk om een tekst te beginnen met iets herkenbaars voor de lezer. Iets waarvan hij denkt: “Hee, dat heb ik ook wel eens.” Of: “Daar kan ik mij in vinden.” Houd er wel rekening mee dat dat niet altíjd het beste is. Bij nieuws- en persberichten is het vaak wenselijker om meteen met de deur in huis te vallen. Direct je punt duidelijk te maken.

Structuur inbouwen met de 5 W’s

De tekst valt of staat met een basis, een structuur. Een goede manier voor het inbouwen van structuur is het gebruik van de 5 W’s en H. Ik heb het zelf ook gebruikt voor deze tekst. Je beantwoordt de vragen:

  • Wat is er gaande?
  • Wie is degene waar het om gaat?
  • Waar speelt het zich af?
  • Wanneer speelt het zich af?
  • Waarom gebeurt het?
  • Hoe gebeurt het of wordt het opgelost?

Minder afstand tot de lezer met voorbeelden

Een tekst leest het lekkerst wanneer je je er iets bij kunt voorstellen. Maak daarom gebruik van voorbeelden om je tekst specifieker te maken. Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat je zoon of dochter het goed doet op school, vervolg je dat door een zin zoals: “Hij haalt alleen maar negens en tienen.” Als je beweert dat je een grappige hond hebt, versterk en vervolg je dat door een zin zoals: “Hij jaagt zijn eigen staart achterna en draait dan rondjes.” Vraag je altijd af: dat wat ik beweer, waar blijkt dat uit?

Maak het actief

Voorbeelden maken dat je met je tekst als het ware dichter bij de lezer komt. Dat wat je wilt zeggen, blijkt ook echt ergens uit en is herkenbaar voor de lezer. Die afstand verkleinen, dat is belangrijk. Dat doe je ook door zogeheten passieve zinnen te vermijden. Kijk zelf maar: welke zin leest lekkerder weg?

De website wordt gebouwd en daarna continu onderhouden.

Of:

Yoran bouwt je website en onderhoudt deze daarna continu.

Ik denk zelf dat je voor dat tweede hebt gekozen. Zinnen met ‘worden’ en ‘zijn’ erin zijn niet actief. Zinnen die dit niet hebben en wél actief geschreven zijn, nemen de lezer veel meer mee in het verhaal.

Aantrekkelijk schrijven is altijd en overal belangrijk als je je lezer wilt meenemen in je verhaal. In elk soort content houden wij altijd deze regels, en ook nog een paar andere, in het achterhoofd. Hierdoor kost het schrijven van teksten tegelijkertijd wel veel van je tijd. Daarom kunnen wij het schrijven van teksten ook op ons nemen! Of het nu is voor je website, voor social media of voor drukwerk.

Hulp nodig bij je content?

Neem contact op
Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique