LinkedIn inzetten voor je bedrijf: zó doe je dat in 4 stappen!

Anouk Legtenberg
10 Juni 2021
Geschreven door: Anouk Legtenberg

Zo’n 90% van de werkenden zit op LinkedIn (Elja Daae). Daarom is het voor de meeste ondernemers heel interessant om moeite te steken in het opzetten én bijhouden van een LinkedIn pagina voor hun bedrijf. Om een zo optimaal mogelijk resultaat neer te zetten, is het wel zaak om het juist aan te pakken. We geven je de belangrijkste ins en outs van LinkedIn voor bedrijven!

Stap 1. Een optimale bedrijfspagina

Heb je nog geen bedrijfspagina? Dan is dat natuurlijk stap 1. Heb je er al wel één? Denk dan niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, want het is zaak om deze nu kritisch te bekijken; is hij optimaal? Dat wil zeggen: aansprekend, informatief en vindbaar. Besteed aandacht aan:

  • De profielfoto (het logo van je bedrijf) – een afbeelding in PNG of JPEG Let er wel op dat hij groot en scherp genoeg is. Je wilt natuurlijk niet dat je een pixelachtige profielfoto hebt.
  • De omslag – een PNG of JPEG afbeelding. Ook deze moet natuurlijk groot en scherp zijn! Dat kan bijvoorbeeld een gezellige teamfoto zijn, een foto die van de website te herkennen is of een illustratie in de huisstijlkleuren.
  • De bedrijfsnaam – de lange of verkorte versie? Deze is maximaal 100 karakters
  • Actiebutton – de button naast de volgknop. Wat wil je dat bezoekers doen (inschrijven, meer informatie, contact opnemen, de website bezoeken)?
  • Slogan – staat onder de bedrijfsnaam, minimaal 1. Je kunt je slogan hier plaatsen, maar ook je missie, visie of in één zin wat je doet.
  • Omschrijving – deze krijgen bezoekers wanneer ze op ‘info’ klikken. Beschrijf in maximaal 2000 karakters belangrijke informatie over je bedrijf, met in elk geval je telefoonnummer, website, grootte van het bedrijf, bedrijfstak, jaar van oprichting, specialismen en de locatie.
  • Heb je geen idee waar je de tijd vandaan moet halen om dit in orde te maken? Wij kunnen je hierbij ondersteunen!

Stap 2. Vullen maar!

Heb je je bedrijfspagina aantrekkelijk, vindbaar en informatief gemaakt, dan kan deze gevuld worden. Maar deel niet in het wilde weg van alles, sta stil bij de doel en doelgroep. Wat en wie wil je bereiken? Wil je expertise tonen, mensen tot actie aanzetten, zichtbaar zijn…? En ook een belangrijke: wat wil je doelgroep zien en hoe vaak? Zorg voor een manier van spreken die past bij je doelgroep én bij jouw bedrijf. Dat kan nog wel wat uitzoekwerk zijn. Bij Dunique kunnen we je helpen met het bepalen van de juiste ‘tone of voice’ en stijl op je LinkedIn bedrijfspagina. Bovendien kunnen we op basis van de behoeftes van jou en je doelgroep een contentkalender maken. Zo heb je inzichtelijk wat je wanneer gaat plaatsen. Lees meer over social media ondersteuning.

Stap 3.Goede medewerkers zijn (meer dan) het halve werk

Je medewerkers zijn essentieel voor de uitstraling van je bedrijf! Instrueer ze hoe zij met hun profiel het bedrijf in een goed daglicht zetten. Daarin is allereerst de kopregel belangrijk. Die bepaalt vaak of gebruikers doorklikken of niet. Bovendien zorgen de juiste termen ervoor dat ze gevonden worden wanneer iemand naar jouw diensten zoekt. Dat laatste geldt ook voor de omschrijving van je opleidingen en ervaring.

Is de ‘summary’ van jou en je medewerkers nog up-to-date? Dit onderdeel van het persoonlijk profiel biedt een prachtige mogelijkheid in geïnteresseerden te vertellen met wie ze te maken hebben en waarom ze bij jou(w) (bedrijf) moeten zijn. Verwerk hierin:

  • Het bedrijf en je functie
  • Waarom je doet wat je doet
  • Persoonlijke interesses (dit maakt het uniek en persoonlijk)

Stap 4. Delen en aanbevelen

Lever daarnaast je medewerkers content vanuit je bedrijf die ze kunnen delen, of spoor ze aan zelf iets te delen over hun vak. Content die gedeeld wordt levert meer bereik op voor je bedrijf, is geloofwaardiger en maakt je medewerkers interessanter voor potentiële klanten of partners. Nog een manier om je medewerkers en daarmee je bedrijf geloofwaardiger te maken, is het genereren van aanbevelingen. Voor jou én je medewerkers geldt dat het verstandig is om mensen waarmee jullie hebben gewerkt, te vragen een aanbeveling achter te laten. Je kunt immers zelf wel zeggen dat je goed bent in je vak, maar het is tien keer interessanter om dit te horen van een ander!

Er is dus een aantal punten om op te letten bij het opzetten én het bijhouden van je LinkedIn pagina. Medewerkers zijn hier een enorm belangrijke factor in. Wil je meer weten over LinkedIn voor je bedrijf of heb je hulp nodig met je (bedrijfs)pagina? Neem contact op! En volg ons natuurlijk ook op LinkedIn.

Meer weten?

Neem contact op
Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique