Van concept naar vormgeving

Tirza Braakman
25 Augustus 2016
Geschreven door: Tirza Braakman

“Vroeger was alles beter!”. Dit geldt misschien voor een hoop dingen, maar niet voor webdesign. De eerste generatie webdesign uit de jaren ’90 was overladen met glitterplaatjes, gif-jes, Word-Art en slechte contrasten. Een mooi grid of goede usability ontbrak totaal. We mogen, als het op webdesign aankomt, met zijn allen heel blij zijn dat we in 2016 leven.

Websites zijn er qua uiterlijk in de afgelopen decennia flink op vooruit gegaan. Er staan prachtige websites online en het maken van een mooi, functioneel ontwerp is geen kattenpis. Hier komt heel wat bij kijken. Van de wensen van de klant en gebruikersvriendelijkheid tot de huisstijl en de doelgroep.

Het concept is een goede en bruikbare handleiding voor de vertaling naar het uiteindelijke design. Bedenk echter wel dat het maken van een ontwerp meer is dan simpelweg een mooi jasje, ofwel het aankleden van een wireframe of concept-schets. Een designer houdt onder meer rekening met de volgende aspecten.

Het doel achter de website

Een bedrijf laat een nieuwe website bouwen om een reden. In de inventarisatiefase heeft de klant het doel vastgelegd. Het ontwerp is ondergeschikt aan dit doel. Beter gezegd: het ontwerp zorgt ervoor dat dit doel zo snel mogelijk bereikt wordt.

De wens van de klant

De wensen zijn in de kennismakingsfase uitvoerig besproken en in de offerte vastgelegd. Dat deze in het uiteindelijke ontwerp terugkomen lijkt vanzelfsprekend, maar worden in het enthousiasme van de designer nogal eens aan een mooi ontwerp onderdanig gemaakt. Inbreng van de klant is echter erg belangrijk in het ontwerpproces. Een ontwerp evalueert in meerdere versies met uiteindelijk een resultaat waar zowel het bedrijf als het bureau achter staan.

De doelgroep

Bij het vormgeven heb ik altijd een plaatje in mijn hoofd. Afhankelijk van de in kaart gebrachte doelgroep is dit bijvoorbeeld een huismoeder of een directeur. Hoe flitsend je ontwerp ook, de doelgroep moet zich aangesproken voelen. Dit bereik je door je goed in de doelgroep te verdiepen en te verplaatsen. Stap ook af en toe uit je rol als designer en verplaats je even in de doelgroep. Kan je dan nog je gemaakte keuzes onderbouwen?

De gebruikersvriendelijkheid

Een zeer belangrijk aspect! Ga er bij het maken van je ontwerp vanuit dat de gemiddelde bezoeker voor het eerst op je website komt en begeleidt hem zo goed mogelijk in het proces. Wat is de bedoeling? Welke elementen moeten opvallen? Hoe weet hij wat voor actie hij moet ondernemen? Houdt ook rekening met de doelgroep waar deze gebruiker zich in bevindt. In hoeverre is deze bekend met technologie en haar nieuwste ontwikkelingen?

De bestaande of nieuwe huisstijl van het bedrijf

Afhankelijk van de opdracht is er sprake van een bestaande stijl of wordt er naast een nieuwe website ook een nieuwe stijl ontworpen. Hoe dan ook, de website moet altijd in lijn staan met andere uitingen die het bedrijf communiceert. Wij nemen het logo altijd als uitgangspunt. Je logo is de vaste factor op alle uitingen en herkenbaarheid is hierin erg belangrijk. Deze wordt ondersteunt door de terugkerende huisstijl elementen die ervoor zorgen dat heb bedrijf eenzelfde uitstraling communiceert, of dit nu op de website of een bestelbus is.

Technische mogelijkheden of beperkingen

Ten slotte één van de grootste valkuilen voor een creatieveling die websites ontwerpt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijzelf er ook wel eens schuldig aan maak: tot grote ergernis van mijn technische collega’s verkies ik een esthetisch ontwerp boven een praktisch/uitvoerbaar alternatief. Om dit te voorkomen is het belangrijk tijdens het ontwerpproces af en toe met collega’s te sparren: een developer, die de site bouwt, of een front-ender, de schakel tussen design en techniek, kijkt weer met heel andere ogen naar je ontwerp en komt wellicht met nuttige feedback.

Al deze facetten in acht nemend zouden we haast vergeten dat je ontwerp ook ‘gewoon’ mooi en strak moet zijn. Hier ben je tenslotte ontwerper voor. Er zijn veel elementen waar een goed ontwerp mee valt of staat, bijvoorbeeld de juiste typografie, verhoudingen en stramienen. De grootste uitdaging zit hem echter vaak juist bij het eerste begin. Om tot het beste eindresultaat te komen, heb ik een drietal tips.

1. Schetsen

Een computerscherm vind ik zelf niet heel inspirerend, dus bij een nieuwe opdracht pak ik altijd eerst pen en papier. Dit helpt me alle ideeën concreet op papier te zetten en hiervan uit verder te denken. Wees ook vooral niet bang om alles op papier te zetten, lelijke schetsen bestaan niet! Heb je eenmaal een eerste opzet op papier, dan is de stap naar digitaal snel gezet.

2. Inspireren

Je hoeft echt niet opnieuw het wiel uit te vinden. Veel is al bedacht en uitgewerkt. Klik vooral eens rond op Pinterest of neem een kijkje bij de concurrentie. Vergelijkbare projecten helpen jou bij het maken van een mooi ontwerp.

“Good artists copy, great artists steal” – Pablo Picasso

Het is echter niet de bedoeling om een één-op-één kopie te maken. Door er je eigen draai aan te geven en een project eigen te maken komt dit de kwaliteit ten goede.

3. Sparren

Wees niet bang je ontwerp tijdens het proces aan anderen te laten zien. Net dat paar extra ogen kunnen het verschil uitmaken tussen een goed en geweldig ontwerp. Zij zien dingen die jij niet zag of komen met een verrassende invalshoek of aanvulling. Bovendien komen mogelijke beperkingen en moeilijkheden eerder aan de oppervlakte: dit scheelt je later weer tijd.

Conclusie

De weg van een concept naar de vormgeving is een hele interessante en verrassende. Elk project is anders en dit maakt het juist zo boeiend. De design-fase is voor de klant een spannend moment. Want alles wat tot nu toe werd besproken en op papier gezet wordt nu visueel gemaakt. Door goed rekening te houden met de hierboven besproken aspecten kan het beste eindresultaat worden bereikt.

Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen die het proces van het realiseren van een website in kaart brengen. Hiervoor kon je al lezen hoe zo’n proces in de startfase op gang komt. Hierna volgt de vertaling van een webdesign naar skin. 

Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique